سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید کرم ضدآفتاب و نحوه استفاده از آن

 

کرم های ضدآفتاب به صورت کرم، ژل، لوسیون و اسپری وجود دارند. فرم های لوسیون برای پوست های چرب بهتر است و بهتر پخش می شود و برای پوست های مختلط نیز مناسب است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، دکتر سرور فامیلی متخصص پوست می گوید: ضدآفتاب ها، سال ها قبل برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ساخته شدند، زیرا در آفتاب نور اولترا ویوله uva و uvb وجود دارد. uvb طول موج کوتاه تری دارد و بیشتر سبب آفتاب سوختگی می شود اما uva دارای طول موج بلندتری است و به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد تعدادی از تومورهای پوستی می شود. همچنین سبب تغییراتی به صورت چروک خوردگی و پیری در پوست می شود. در ضمن تعدادی از بیماری های پوستی در برابر آفتاب تشدید می شوند و در پی مصرف برخی از داروها، حساسیت به نور بیشتر می شود. بنابراین استفاده از کرم های ضد آفتاب روز به روز افزایش پیدا کرد و این خود منجر به تهیه کرم های ضدآفتاب با کیفیت بهتر و با قدرت اثر بیشتر شده است.درخور ذکر است که بیشترین تابش نور خورشید بین ساعت 9 صبح تا 4 بعداز ظهر است. بنابراین بیشترین عوارض نور آفتاب در این ساعات است، بهتر است تا حد امکان در این ساعات از نور خورشید پرهیز کنیم و در صورت ناچار بودن به روش های زیر عمل کنیم. دکتر فامیلی راه های حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب را این گونه بر می شمارد: 

1_ تماس نداشتن با آفتاب در اواسط روز 2_ انتخاب سایه( حرکت در سایه درخت ها و سایه های مصنوعی) که خود ایجاد مقادیر کمی spf می کند.

 

3_ استفاده از لباس های محافظ و کلاه لبه دار در برابرآفتاب

4_ استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر پوستی حساس دارید، ضدآفتاب فیزیکال بخرید

ضد آفتاب ها یا نور خورشید را جذب می کنند که به آن ها ضد آفتاب های شیمیایی یا ارگانیک گفته می شود و یا نور آفتاب را به محیط برمی گردانند( منعکس می کنند) که به آن ها ضد آفتاب های فیزیکی یا غیر ارگانیک گفته می شود. قیمت ضد آفتاب های مختلف نیز مختلف است.امروزه در بیشتر ضدآفتاب ها ترکیبات شیمیایی و فیزیکی هردو وجود دارند.آقای هاشمی متصدی بخش بهداشتی داروخانه می گوید: قیمت ضد آفتاب های فیزیکال مناسب برای افراد با پوست های حساس و خانم های باردار است.

اس پی اف (spf) چیست؟

متخصص پوست و زیبایی می گوید: اگر به نوشته های روی ضدآفتاب ها توجه کنید سه حرف spf وجود دارد که مخفف sun protection factor است و نشانه قدرت محافظت در برابر اشعه خورشید است. اگر spf بین 12-2 باشد، ضد آفتاب با قدرت ضعیف و ملایم می باشد. اگر بین 30_12 باشد ضد آفتاب در حد محافظتی متوسط خواهد بود.اگر بالاتر از 30 باشد جزو ضدآفتاب های قوی محسوب می شود. دکتر فامیلی spf مناسب برای پوست های معمولی را بین 30 تا 50 اعلام می کند. ایشان همچنین در پاسخ به عقیده ای که در بین برخی ها شایع است و می گویند ضدآفتاب های خارجی مناسب آب و هوای کشور خودشان است به ما می گوید:« چنین چیزی نیست و کرم ضدآفتاب ساخت هر کشوری برای کشورهای دیگر نیز مناسب است ضمن این که ضد آفتاب های ساخت کشور خودمان هم کیفیت خوبی دارند‌.»اس پی اف فقط میزان محافظت در برابر اشعه های uvb را که باعث آفتاب سوختگی می شود، نشان می دهد و کاربردی در مقابل اشعه های uva که باعث سرطان می شود ندارد یا بسیار ضعیف است اما این باور غلط وجود دارد که محصولات با spf بیشتر محافظت بیشتری دارند. و این قیمت ضد آفتاب ها را افزایش می دهد.

طریقه استفاده صحیح

متخصص پوست هشدار می دهد شیوه صحیح استفاده از کرم ضدآفتاب این است که نیم ساعت قبل از خروج از منزل آن را به پوست بمالید و بعد از خروج از منزل هر سه ساعت آن را تمدید کنید.دکتر حامد زاده، داروساز معتقد است: مهمترین مسئله در استفاده از کرم ضد آفتاب تجدید به موقع آن است و اگر به موقع تجدید نشود اثری ندارد.همچنین در استفاده از کرم ضدآفتاب خساست به خرج ندهید! به اندازه ای از کرم بر روی پوست بمالید که تمام نقاط را به خوبی پوشش دهد و به لایه ای نازک کفایت نکنید زیرا مقدار آن برای محافظت مهم است.

اگر از نور خورشید محافظت کنیم چگونه ویتامین D خود را تامین کنیم؟

دکتر فامیلی در مورد اختلا ل در تشکیل ویتامین D در پوست می گوید: از آن جایی که ضدآفتاب ها اشعه uvb را مسدود می کنند، بنابراین تولید ویتامین D کم می شود و در انسان با مصرف ضدآفتاب ها سطح ویتامین در خون کاهش می یابد ولی باز هم در سطح نرمال باقی می ماند، بنابراین لازم است تمام افراد مقدار کافی ویتامین D را دریافت کنند. یا از طریق مواد غذایی مانند روغن ماهی، قارچ، تخم مرغ یا به صورت مکمل های حاوی ویتامین D. 

قیمت ضد آفتاب ها نیز متناسب با مقدار مواد مفیدی که دارد، متفاوت خواهد بود

 

کدام شکل از انواع ضدآفتاب ها را بخریم؟

 

کرم های ضدآفتاب به صورت کرم، ژل، لوسیون و اسپری وجود دارند. متخصص پوست توصیه می کند: فرم های لوسیون برای پوست های چرب بهتر است و بهتر پخش می شود و برای پوست های مختلط نیز مناسب است. فرم کرم برای پوست های خشک مناسب تر است. فرم ژل هم برای پوست های چرب و آقایان مناسب است و اگر پایه آبی داشته باشد بهتر است و در صورت داشتن پایه الکلی گاهی سبب سوزش چشم ها می شود. آقای هاشمی شکل اسپری ضدآفتاب ها را برای بدن توصیه می کند.